Review op ‘Managementmonologen’ van Gyuri Vergouw

Ik heb recent het boek ‘Management monologen’ gelezen. Dat is maar goed ook, ik had het plan om blogs te gaan schrijven over verandermanagement. Die blogs zouden voor een belangrijk deel de conclusies van dit boek gaan herhalen. Management monologen zet een lange traditie van ‘verandermanagementliteratuur’ op een rij op een leesbare en toegankelijke manier. Dat hoef ik (gelukkig) niet meer te doen. Wat ik in de manier van schrijven prettig vind is dat weliswaar kritisch wordt genoemd wat niet goed is geweest, maar dat je voortdurend merkt dat de schrijver constructief wil zijn en ons niet in de kou laat staan. Integendeel: het motiveert om iets goeds te leveren op het werk. 

De afgelopen jaren heb ik een aantal verandertrajecten gedaan die ‘goed zijn gegaan’ en waarbij de uitgangssituaties niet eenvoudig waren. Conflicten met een ministerie, geen resultaten, geen beweging in een team waar drie voorgangers op onderuit zijn gegaan: wat werkt dan wel?
Wat mij opvalt aan beide trajecten is dat ze relatief eenvoudig zijn verlopen: maak contact, creëer vertrouwen, vraag medewerkers wat zij vinden wat er moet gebeuren, faciliteer dit en laat ondertussen zien dat je weet hoe je werkprocessen moet inrichten en dat je weet wat er op de werkvloer gebeurt. Dat laatste vereist voldoende kennis van het betreffende vakgebied. Of, zoals Gyuri het verwoordt: met twee benen in de klei staan.
Contact maken klinkt eenvoudig, maar het kan best zijn dat dit de kern is. Het is ook de conclusie in management monologen: ken je vak, maak contact. En leer te werken en te managen in onzekerheid. 

Management monologen is daarmee een goed vertrek voor een nieuwe (en zeer oude) ontwikkeling: de ‘betekenis economie’. Dit is ook laatste zin in de lezing van Damiaan Denys (psychiater), in Pakhuis de Zwijger op donderdag 31 januari 2019: mensen zoeken zingeving en werk met betekenis. 

De management monologen nodigen en dagen uit om met elkaar het gesprek hierover aan te gaan. 
Een boek dat ik iedereen kan aanbevelen.

Dit bericht is geplaatst in Interim management, Levenskunst, Verander management met de tags . Bookmark de permalink.