Gespreksbegeleiding Raad van Bestuur en COR

De Raad van Toezicht en de Centrale Ondernemingsraad COR) van een organisatie (3500 fte) hebben InformatieWerf BV gevraagd als facilitator voor het vlot trekken van  besluitvorming over de medezeggenschap.

In de voorbereidende gesprekken gaven zowel de Raad van Toezicht als de COR aan dat  de verstandhouding goed was. Informatie achterstand en wellicht miscommunicatie leiden er toe dat besluitvorming stagneert. Een ‘dag op de hei’ is nodig.

Om beide partijen bij elkaar te brengen is besloten in het ochtendprogramma aandacht te schenken aan Verandervermogen en Gespreksintelligentie. Het middagprogramma reserveren we voor dialoog waarbij gedeelde waarden centraal staan. De agenda van de dialoog wordt niet van tevoren dichtgetimmerd: beide partijen vertrouwen erop dat de juiste onderwerpen in de ochtend naar voren zullen komen.

Verandervermogen is versterkt door uit te leggen wat er neurologisch met gesprekspartners gebeurt als er sprake is van meer of juist minder vertrouwen. Na deze uitleg heeft de Raad van Bestuur haar visie gedeeld met de COR, met een focus op de  waarden die voor de Raad van Bestuur belangrijk zijn. De COR luistert met vertrouwen waardoor de visie van de Raad van Bestuur goed kan landen.

De dialoog ’s middags kenmerkt zich doordat beide partijen aan dezelfde kant van de tafel zitten, men ervaart eigenlijk niet meer dat er 2 partijen zijn: het is ‘samen creëren’.

In Gespreksintelligentie is dat een ‘level 3’ gesprek. Neurologisch is de prefrontale cortex actief (oxytocine) en is de amygdala (cortisol) tot rust gekomen. Dat is de kracht van vertrouwen versterken.

InformatieWerf BV heeft in de rol van facilitator het gesprek ‘bewaakt’ op de as van vertrouwen. Het resultaat was dat in 1 dag de basis is gelegd voor besluitvorming: partijen spraken van een nieuw begin.

Ruim een half jaar na deze dag blijkt dat de resultaten duurzaam zijn: het vertrouwen is verder gegroeid hetgeen besluitvorming ten goede komt.

Dit bericht is geplaatst in Verander management. Bookmark de permalink.